vrijdag 3 oktober 2014

LOW BOTTOM E

Is het u ook wel eens opgevallen dat gezond verstand over gaat boven een bepaalde laag in de bevolking? Mij wel. Ik ben er zelfs van overtuigd dat mensen die worden aangenomen in hogere management- en bestuursfuncties beter gekwalificeerd zijn als zij hun gezonde verstand volledig ongebruikt laten. Sterker nog: ik vermoed ernstig dat – mits je wordt aangenomen in zo’n functie – je eerste werkdag wordt benut door het rondleiden door het pand, het voorstellen aan relevante collega’s, en als klap op de vuurpijl: de verplichte lobotomie.

Hoe is het anders te verklaren dat we constant worden geconfronteerd met uitspraken van zogenaamde deskundigen die al door een kleuter kunnen worden lekgeprikt. Voorbeeld? Voorbeeld: “De huidige angst voor robots is onzinnig en onnodig. Er gaan banen verdwijnen (ingeschat 2-3 miljoen!) door de opkomst van robots en andere vormen van kunstmatige intelligentie (dat is gezond verstand met ingebouwde lobotomie), maar er komen ook banen bij”.

Dat schrijft Bas ter Weel, onderdirecteur van het Centraal Planbureau, vanmiddag in een opinieartikel in NRC Handelsblad. Want, zegt hij: “er zijn dingen waar robots beter in zijn, maar ook dingen waar mensen het beter doen”. Als je heel even nadenkt realiseer je je dat het enige dat mensen beter doen is het aansturen van die robots, en dat het erg onwaarschijnlijk is dat we straks zeg maar voor elke robot ook 6 á 8 menselijke bestuurders of onderhoudsmensen nodig hebben (tenzij we ze door AnsaldoBreda laten bouwen, natuurlijk). Kortom, elke sukkel kan bedenken dat de hoeveelheid banen die gecreëerd worden door het gebruik van robots maar een fractie is van de daarvóór benodigde menselijke arbeidsplaatsen. Je moet wel een hoger opgeleide zijn om daar het logische gat niet te zien. 

Nóg een voorbeeld? Stel, je hebt een hoogleraar die een indrukwekkende Stapel aan frauderen op zijn kerfstok heeft. Iemand wiens gebrek aan integriteit bewezen is. Waardoor dus ook de geloofwaardigheid van zijn ex-leerlingen in het geding komt. Wat doe je met zo’n man (na zijn zenuwslopende taakstraf van maar liefst 120 uur)? Je stelt hem onmiddellijk aan als hoogleraar in een andere onderwijsinstelling, dat draagt namelijk bij aan het cachet (zoek het op) van de onderwijsinstelling. Nu met extra fraude! Nee, dan moet jij ’s een appel jatten en dan een jaar later om een baantje bij de groenteboer komen – dat wordt nooit wat. Dat komt namelijk omdat de groenteboer niet hoger opgeleid is en derhalve niet in staat is om hier een goede afweging te maken.

Al met al zijn we straks dus met 2 á 3 miljoen meer werkelozen die moeten leven van een uitkering die moet worden opgebracht van de sociale premies die robots moeten betalen – o wacht, die krijgen geen salaris. Dus normale mensen kunnen dan natuurlijk geen auto meer betalen en moeten dus verplicht met het openbaar vervoer. Tegen die tijd heeft de overheid namelijk alle trajecten waar de NS zijn beloftes niet waar maakt (90%, dus) uitbesteed aan andere vervoersaanbieders, waardoor er op elk perron nu wel 14 verschillende in- en uitcheckpaaltjes moeten komen te staan en de minimum overstaptijd oploopt tot een minuut of 40. Maar: dat vinden wij als reizigers niet erg, want wij hadden namelijk tóch niets anders meer te doen. 

Gelukkig wordt daar dan wel weer in meegedacht door de overheid want AL in 2021 komt er in elke Sprinter een toilet. Dat wordt dus nog 7 jaar knijpen. Ik zou dan willen voorstellen om tot die tijd in elke Sprinter een UriBot of een WC3PO mee te laten rijden, voordat Nederlanders de reputatie krijgen van dat we overal schijt aan hebben. Maar die hadden we al, geloof ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten