vrijdag 13 december 2013

NIET AAN DE KLEUTERS PEUTEREN

Afgelopen week las ik een artikel in het NRC waarin werd uitgelegd dat ouders, die hun kinderen pas op vierjarige leeftijd naar de kleuterschool sturen, het helemaal verkeerd doen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat kinderen als ze 2½ jaar oud zijn eigenlijk al naar de peuterspeelzaal moeten, anders (tromgeroffel) hebben zij eigenlijk al een achterstand op andere kindjes in het kader van educatieve en sociale ontwikkeling. Deze laatbloeiende kleuters zijn dus minder goed aangepast en lopen ook educatief achter op hun leeftijdsgenootjes. Lamenielache.

Ondanks dat ik begrijp dat het voor werkloze leerkrachten in de peutersector gunstig zou zijn, zie ik de toegevoegde waarde niet zo. Zal ik dat even onderbouwen? Komt-ie: Door peuters (eigenlijk gewoon jong-belegen baby’s) meteen al bloot te stellen aan gestructureerd onderwijs -hopelijk - bereik je maar één ding: je leert ze om zich te gedragen volgens spelregels die bedacht zijn door de P(kl)euterjuf of meester en wetenschappers die vanwege hun belangrijke studies over opvoedkunde zelf geen kinderen hebben. Of u het er als ouder mee eens bent is niet belangrijk. Bovendien: u bent er niet bij, dus behalve dat zelf-gevouwen muizentrappetje krijgt u niet mee wat uw kind verder nog heeft ontvangen aan wijsheden.

Als de huidige generatie van tieners, hangjongeren en andere adolescenten een voorbeeld zijn van aangepaste en educatief beter onderlegde mensen dan, bijvoorbeeld, van die onaangepaste mensen zoals ikzelf en veel mensen van mijn leeftijd (104), dan houd ik mijn hart vast. Een heel land vol kindertjes die allemaal binnen de lijntjes kleuren, en allemaal politiek correct zijn. En waarschijnlijk leren ze dan in de peuterspeelzaal al dat in een kringetje whatsappen véél efficiënter is dan gewoon met elkaar praten, dus is straks een kind zonder oplader compleet machteloos om wat dan ook voor mekaar te krijgen.

Bovendien kan het dan zijn dat de volgende onderwijs trend wordt dat, in plaats van die verspilde eerste 2½ jaar we ook gewoon tijdens de 5de zwangerschapsmaand al wat schoolboeken, kleurkrijt en kunstnijverheidsartikelen (scrabble score!) bij de toekomstige moeder kunnen inbrengen. Da’s leuk, want dan heb je na de bevalling meteen een fijne tekening voor mama, een zelfgemaakt kerststukje of zelfgekleurd paasei voor papa (winterbaby of lentebaby?), én de baby kan zichzelf al gewoon aan u voorstellen. Twee dagen later al met broodtrommeltje en een pak Pampers meteen naar Juf Janneke bij Educatief Centrum voor Jongere Jongeren, en weg met dat zwangerschapsverlof.

Dat wordt een hele verbetering op al die ouwe sukkels die pas op hun vijfde naar die door nonnen bestuurde kleuterschool gingen om daar van die politiek incorrecte asbakken voor hun ouders te kleien, en waar het geen hond wat kon schelen dat je nog niet lezen kon. Wij waren zó onwetend dat wij niet eens wisten hoe veel wij achter liepen. En kijk ’s wat er van ons is terechtgekomen. Wij kùnnen vaak nog niet eens whatsappen, en zijn derhalve gedwongen om bijvoorbeeld in sociale situaties ons te behelpen met een gesprek te voeren. Maar nu is het te laat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten