Afgelopen
week las ik een artikel in het NRC waarin werd uitgelegd dat ouders,
die hun kinderen pas op vierjarige leeftijd naar de kleuterschool
sturen, het helemaal verkeerd doen. Uit onderzoek is namelijk gebleken
dat kinderen als ze 2½ jaar oud zijn eigenlijk al naar de
peuterspeelzaal moeten, anders (tromgeroffel) hebben zij eigenlijk al
een achterstand op andere kindjes in het kader van educatieve en sociale
ontwikkeling. Deze laatbloeiende kleuters zijn dus minder goed
aangepast en lopen ook educatief achter op hun leeftijdsgenootjes.
Lamenielache.
Ondanks
dat ik begrijp dat het voor werkloze leerkrachten in de peutersector
gunstig zou zijn, zie ik de toegevoegde waarde niet zo. Zal ik dat even
onderbouwen? Komt-ie: Door peuters (eigenlijk gewoon jong-belegen baby’s)
meteen al bloot te stellen aan gestructureerd onderwijs -hopelijk -
bereik je maar één ding: je leert ze om zich te gedragen volgens
spelregels die bedacht zijn door de P(kl)euterjuf of meester en
wetenschappers die vanwege hun belangrijke studies over opvoedkunde zelf
geen kinderen hebben. Of u het er als ouder mee eens bent is niet
belangrijk. Bovendien: u bent er niet bij, dus behalve dat zelf-gevouwen
muizentrappetje krijgt u niet mee wat uw kind verder nog heeft
ontvangen aan wijsheden.
Als
de huidige generatie van tieners, hangjongeren en andere adolescenten
een voorbeeld zijn van aangepaste en educatief beter onderlegde mensen
dan, bijvoorbeeld, van die onaangepaste mensen zoals ikzelf en veel
mensen van mijn leeftijd (104), dan houd ik mijn hart vast. Een heel
land vol kindertjes die allemaal binnen de lijntjes kleuren, en allemaal
politiek correct zijn. En waarschijnlijk leren ze dan in de
peuterspeelzaal al dat in een kringetje whatsappen véél efficiënter is
dan gewoon met elkaar praten, dus is straks een kind zonder oplader
compleet machteloos om wat dan ook voor mekaar te krijgen.
Bovendien
kan het dan zijn dat de volgende onderwijs trend wordt dat, in plaats
van die verspilde eerste 2½ jaar we ook gewoon tijdens de 5de
zwangerschapsmaand al wat schoolboeken, kleurkrijt en
kunstnijverheidsartikelen (scrabble score!) bij de toekomstige moeder
kunnen inbrengen. Da’s leuk, want dan heb je na de bevalling meteen een
fijne tekening voor mama, een zelfgemaakt kerststukje of zelfgekleurd
paasei voor papa (winterbaby of lentebaby?), én de baby kan zichzelf al
gewoon aan u voorstellen. Twee dagen later al met broodtrommeltje en een
pak Pampers meteen naar Juf Janneke bij Educatief Centrum voor Jongere
Jongeren, en weg met dat zwangerschapsverlof.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten