vrijdag 25 oktober 2013

PIETEPEUTERIG

“Piet?” “Zeg het eens, Klaas…” “Piet, wij moeten het eens hebben over de politieke correctheid.” “Oh?” “Ja, Piet. Kijk, Uit recent onderzoek is gebleken dat er nogal wat omstreden zaken zijn die verband houden met onze jaarlijkse verschijning. Dingen die gewoon anno 2013 niet meer door de beugel kunnen.

Het zetten van de schoen bijvoorbeeld. Kijk, de één heeft schoenmaat 38, en de ander 43. Dus dan krijg je een oneerlijke verdeling van de pepernoten. Da’s één. Verder is het zo dat de Partij Voor de Dieren heeft geklaagd dat het inhumaan is om een paard over de daken te laten lopen, en ook om het nachtelijks twee tot drie ton winterwortels te laten eten. Heb jij wel ’s gekeken wat voor ravage wij achter ons laten? Iedereen denkt dat dat mos is op die daken, maar dat is dus niet zo.”

“Goh, had ik eigenlijk nooit over nagedacht. Tja, jij bent management. Ik ben de knecht.” “Luister Piet, je hebt zelf gesolliciteerd, dus daar moet je nu niet meer over beginnen. Daar hebben we het wel over als ik straks met pensioen ga. Oh, nóg zo iets. Ik heb begrepen van iemand bij het UWV dat ik eigenlijk op mijn 67ste al had moeten ophouden met dit werk. Dat ik dus bijdraag aan de werkloosheid onder de jongeren. Dus daar zal binnenkort ook wel bonje van komen.

Verder heb ik me laten vertellen dat al dat gedoe met kindertjes in de zak stoppen en meenemen naar Spanje onnodig emotioneel belastend is voor zowel kinderen als ouders, en ook voor problemen zorgt in het kader van de leerplicht. Om nog maar te zwijgen van al die Amber Alerts. Dus daar moeten we ook een andere en meer ludieke oplossing voor vinden.” ”Misschien wat meer met de roe, dan?” “Nee, Piet. Daar hebben we nu al gedonder mee, want slaan wordt tegenwoordig niet meer als opvoedkundig verantwoord gezien. Dat schijnt later jeugdcriminaliteit te veroorzaken.”

“Ik heb hier trouwens ook een brief van de Nederlandse Vereniging Van Tandartsen over het strooigoed. Daar moet fluor in, in verband met al die rottende melktandjes, heb ik begrepen. Dus kijk daar vandaag of morgen even naar. Knikker gewoon wat verharde stukken Colgate tussen het snoep, en dan zijn we dáár ook weer aan ontsnapt.

 D’r is zo langzamerhand geen lol meer aan natuurlijk, want er zijn echt talloze dingen die mensen op de een of andere manier niet in de haak vinden. Ik hoorde pas ook dat het eigenlijk beledigend voor het Vaticaan is dat ik mij al sinds jaar en dag voordoe als een bisschop, terwijl ik zelfs nog nooit gedoopt ben, laat staan ingewijd als priester. Een charlatan, meneer! Hoe durft U! Dus dat wordt toch een ander kostuum volgend jaar.

Oh ja – het schijnt dat volgens Greenpeace onze boot onnodig vervuilend is, en als het niet ophoudt worden we vandaag of morgen live op TV geënterd door activisten.


Volgens mij was dat het wel. Nee, wacht. Er was ook nog iets over kleur. Wil me even niet te binnen schieten – zal wel niet al te belangrijk zijn geweest”. “Nee, denk ik ook niet, Klaas”. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten