Uit
hoofde van mijn werk bij een grote telecom provider heb ik nog wel eens een
klant aan de telefoon die vragen heeft over zijn of haar factuur. Dat gaat
zelden over de vaste kosten, maar vaak over de kosten die variabel zijn. Zo
van: “ik heb ineens een telefoonfactuur en die is heel hoog vanwege allerlei
nummers die ik nooit gebeld heb”. Uiteraard wordt er van mij verwacht dat ik
duidelijk kan maken hoe dat zomaar kan. Dit is waar het ijs glad wordt.
“Over welke nummers gaat het?” vraag ik dan onschuldig. Dan volgt meestal een
opsomming van bepaalde servicenummers in de 0906 of 0909 categorie. “Dat zijn servicenummers
waar een hoger beltarief voor geldt”, zeg ik dan – hopend dat de klant daarmee
tevreden is. Maar nee. “Ik bel nooit servicenummers. Wat zijn dat voor
servicenummers?”. Ik kan de klant via een simpele portie Googelen meestal
binnen een paar seconden vertellen dat dit bijvoorbeeld niet de nummers zijn om – laten we zeggen – 25 Euro aan een
noodlijdende Tibetaanse non te doneren. Ook het nummer van Unicef wordt
merkwaardig genoeg zelden gebeld.
Helaas komt dan het moment waarop ik moet
uitleggen dat dit het nummer betreft om uw hele spaarrekening in één
keer leeg te pokeren;
of anders het nummer dat verbonden is aan bijvoorbeeld www.ondeugendekinderboerderij.nl
. Dit is meestal niet het antwoord dat de klant wil horen, en wordt vaak
opgevolgd door de respons: “Ik heb daar nooit
mee gebeld” (mannelijke klant), of: “wacht maar tot hij thuiskomt, de grafhond”
(vrouwelijke klant). Of (geldt voor zowel de mannelijk als de vrouwelijke
klant): “en wij maar denken dat hij online zijn huiswerk aan het maken is”,
gevolgd door het gestommel van iemand die luid vloekend de trap op rent.
U begrijpt dat ik en mijn collega’s in deze
situaties het lachen geheel inwendig doen, want wij zagen dit natuurlijk al
lang aankomen. Evenals de verzoeken van diverse klanten om het kinderslot op
hun TV ontvanger aan dan wel uit te zetten. De wijze les is natuurlijk dat aan het
eind van een maandlang bellen met hetehuisvrouwtjes.nl of het huren van films
die allemaal “hard” in de titel hebben (“eehh, ik dacht dat dat voor
slechthorenden was…?”), wij u punctueel een factuur sturen waar u – en uw
partner - alles op kunt zien.
Uiteraard beperkt dit de mogelijkheden om
ongestraft de beest uit te hangen met uw dure abonnement. Wij begrijpen best
dat dat niet op prijs wordt gesteld. Om dit soort situaties te voorkomen willen
wij u daarom graag aanraden om uzelf gewoon in te houden tot u bij buren of
kennissen de bloemen water moet geven of de brievenbus leeg te maken. Die
hebben namelijk óók een aansluiting.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten