vrijdag 9 augustus 2013

VLEESBOEK

Uit hoofde van mijn werk bij een grote telecom provider heb ik nog wel eens een klant aan de telefoon die vragen heeft over zijn of haar factuur. Dat gaat zelden over de vaste kosten, maar vaak over de kosten die variabel zijn. Zo van: “ik heb ineens een telefoonfactuur en die is heel hoog vanwege allerlei nummers die ik nooit gebeld heb”. Uiteraard wordt er van mij verwacht dat ik duidelijk kan maken hoe dat zomaar kan. Dit is waar het ijs glad wordt.

“Over welke nummers gaat het?” vraag ik dan onschuldig. Dan volgt meestal een opsomming van bepaalde servicenummers in de 0906 of 0909 categorie. “Dat zijn servicenummers waar een hoger beltarief voor geldt”, zeg ik dan – hopend dat de klant daarmee tevreden is. Maar nee. “Ik bel nooit servicenummers. Wat zijn dat voor servicenummers?”. Ik kan de klant via een simpele portie Googelen meestal binnen een paar seconden vertellen dat dit bijvoorbeeld niet de nummers zijn om – laten we zeggen – 25 Euro aan een noodlijdende Tibetaanse non te doneren. Ook het nummer van Unicef wordt merkwaardig genoeg zelden gebeld.

Helaas komt dan het moment waarop ik moet uitleggen dat dit het nummer betreft om uw hele spaarrekening in één keer leeg te pokeren; of anders het nummer dat verbonden is aan bijvoorbeeld www.ondeugendekinderboerderij.nl . Dit is meestal niet het antwoord dat de klant wil horen, en wordt vaak opgevolgd door de respons: “Ik heb daar nooit mee gebeld” (mannelijke klant), of: “wacht maar tot hij thuiskomt, de grafhond” (vrouwelijke klant). Of (geldt voor zowel de mannelijk als de vrouwelijke klant): “en wij maar denken dat hij online zijn huiswerk aan het maken is”, gevolgd door het gestommel van iemand die luid vloekend de trap op rent.

U begrijpt dat ik en mijn collega’s in deze situaties het lachen geheel inwendig doen, want wij zagen dit natuurlijk al lang aankomen. Evenals de verzoeken van diverse klanten om het kinderslot op hun TV ontvanger aan dan wel uit te zetten. De wijze les is natuurlijk dat aan het eind van een maandlang bellen met hetehuisvrouwtjes.nl of het huren van films die allemaal “hard” in de titel hebben (“eehh, ik dacht dat dat voor slechthorenden was…?”), wij u punctueel een factuur sturen waar u – en uw partner - alles op kunt zien.


Uiteraard beperkt dit de mogelijkheden om ongestraft de beest uit te hangen met uw dure abonnement. Wij begrijpen best dat dat niet op prijs wordt gesteld. Om dit soort situaties te voorkomen willen wij u daarom graag aanraden om uzelf gewoon in te houden tot u bij buren of kennissen de bloemen water moet geven of de brievenbus leeg te maken. Die hebben namelijk óók een aansluiting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten